Syndetics cover image
Image from Syndetics

Kvinnorna som formade pophistorien / Anna Charlotta Gunnarson.

By: Material type: TextTextPublication details: [Stockholm] : Atlas, [2019].Description: 323 sidor ; 20 cmISBN:
  • 978-91-7389-613-9
Subject(s): DDC classification:
  • 781.64082 23/swe
Other classification:
  • Ijxp
  • Ohja
Contents:
Innehåll: Bakom lyckta dörrar i gitarrfabriken -- Det kvinnliga utrymmet i musiklexikon -- Hur Wikipedia viktar våra insatser -- Utan mustasch i murriga musikaffärer -- Bessie Smith och brudarna som grundade (för) rock'n'roll -- Karin Juels bortglömda naziprotest -- Svindlande förvandlingar -- Musikgeniet alla och ingen minns -- Googoosh och den långa tystnaden -- Första svensk på Billboard -- Popsystrar och mammamagar -- Tjejers plats vid mikrofonen -- Varför män så sällan kompas av kvinnor -- Countryartisten som revolutionerade p-pillerbruket -- Monica Dominique, dirigenterna och orkestern -- Sekelskiftestjejerna som dominerade livescenen -- Svenska brudar som bildat band med brudar -- Internationella brudar som bildat band med brudar -- Hårdrockarna The Runaways och branschens övergrepp -- Riot Grrrl-rörelsen nu och då -- Dolly Partons viktigaste nej -- Flickfans och spegelbilder -- Britt Lindeborg och branschen som blundade -- Kvinnorna som erövrade ljudtekniken -- Svenska muskkvinnor i maktposition -- Hur kompositören Agnetha Fältskog blev hon i Abba -- Internationella musikkvinnor i maktposition -- Sylvia Robinson, producenten som gav os hiphop.
Summary: När Anna Charlotta Gunnarson följer upp sin Augustnominerade faktabok ?Popmusik rimmar på politik gör hon det med den feministiska blicken fäst i ?gamla rocklexikon och mot dagens nätbaserade uppslagsverk. Med hjälp av ?statistik och personliga anekdoter vänder och vrider hon på den världsbild ?som serverats och konserverats kring populärmusik och samhälle de senaste ?hundra åren.
List(s) this item appears in: Internationella kvinnodagen, boktips för vuxna

Innehåll: Bakom lyckta dörrar i gitarrfabriken -- Det kvinnliga utrymmet i musiklexikon -- Hur Wikipedia viktar våra insatser -- Utan mustasch i murriga musikaffärer -- Bessie Smith och brudarna som grundade (för) rock'n'roll -- Karin Juels bortglömda naziprotest -- Svindlande förvandlingar -- Musikgeniet alla och ingen minns -- Googoosh och den långa tystnaden -- Första svensk på Billboard -- Popsystrar och mammamagar -- Tjejers plats vid mikrofonen -- Varför män så sällan kompas av kvinnor -- Countryartisten som revolutionerade p-pillerbruket -- Monica Dominique, dirigenterna och orkestern -- Sekelskiftestjejerna som dominerade livescenen -- Svenska brudar som bildat band med brudar -- Internationella brudar som bildat band med brudar -- Hårdrockarna The Runaways och branschens övergrepp -- Riot Grrrl-rörelsen nu och då -- Dolly Partons viktigaste nej -- Flickfans och spegelbilder -- Britt Lindeborg och branschen som blundade -- Kvinnorna som erövrade ljudtekniken -- Svenska muskkvinnor i maktposition -- Hur kompositören Agnetha Fältskog blev hon i Abba -- Internationella musikkvinnor i maktposition -- Sylvia Robinson, producenten som gav os hiphop.

När Anna Charlotta Gunnarson följer upp sin Augustnominerade faktabok ?Popmusik rimmar på politik gör hon det med den feministiska blicken fäst i ?gamla rocklexikon och mot dagens nätbaserade uppslagsverk. Med hjälp av ?statistik och personliga anekdoter vänder och vrider hon på den världsbild ?som serverats och konserverats kring populärmusik och samhälle de senaste ?hundra åren.

Powered by Koha