Syndetics cover image
Image from Syndetics

"Känn dig själf" : genus, historiekonstruktion och kulturhistoriska museirepresentationer / Wera Grahn.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Swedish Series: Linköping studies in arts and science ; 364Publisher: Linköping : Institutionen för tema, Tema Genus, Linköpings universitet, 2006Manufacturer: Linköping : LiU-tryck Description: 471 sidor illustrationer 24 cmContent type:
  • text
Media type:
  • unmediated
Carrier type:
  • volume
ISBN:
  • 9185523291
Subject(s): Additional physical formats: ”Känn dig själf”Other classification:
  • Bg-cz Stockholm: Nordiska museet
  • Bg:d
Dissertation note: Diss. Linköping : Linköpings universitet, 2006 Summary: I den här avhandlingen undersöks hur privilegierade representationer av femininitet och maskulinitet tar sig uttryck och konstrueras i samtida museipraktiker med fokus på Nordiska museet i Stockholm. Studien visar hur dessa musealt imaginära representationer samverkar med intersektionella aspekter som klass, etnicitet, nationalitet och sexualitet. Avhandlingen diskuterar också epistemologiska och ontologiska frågor om hur historiska narrativ skapas och hur museala artefakter kan förstås. Huvudargumentet är att de dominerande representationerna skapas med hjälp av en reducerad matris av stereotypa skript för kön, klass, etnicitet, nationalitet såväl som sexualitet, vilket kan ses som uttryck för en fallogocentrisk betydelseekonomi. Denna undersökning av samtida skript på Nordiska museet har använt teoretiska tankegångar och analytiska redskap från de överlappande kunskapsfälten sexual difference, queer- och sexualitetsforskning, genus/könsmaktforskning, kvinnohistorisk forskning, maskulinitetsforskning, postkolonial feministisk forskning, samt feminist studies of science and technology. Ett pluralistisk feministisk nomadologisk metateoretiskt ramverk har skapats för att analysera och försöka förstå det empiriska materialet utifrån de nämnda teorierna. Världen och däribland museernas verksamhet är så komplex och mångfasetterad att många olika genusteoretiska ingångar krävs för att kunna läsa och förstå olika gestaltningar. I avhandlingen ritas en översiktskarta över de fallogocentriska museala skripten upp bredvid vilken en partiellt situerad terrängkarta placeras som kastar ljus över det musealt imaginära.Summary: This study investigates how privileged representations of femininity and masculinity are created in contemporary work at The Swedish National Museum of Cultural History, Nordiska museet, in Stockholm. The thesis shows how these representations closely intersect with the museal imaginaries of class, ethnicity, nationality and sexuality. The study gives rise to ontological questions of how historical narratives are produced and how museal artifacts are apprehended. The main argument is that the dominating representations are created through a reduced matrix of stereotyped scripts for gender, class, ethnicity, nationality and sexuality that can be understood as reflections of a phallogocentric order. This exploration of contemporary scripts at Nordiska museet is performed with analytic tools from the overlapping fields of sexual difference, queer and sexuality studies, gender studies, women’s studies, masculinity studies, post colonial feminist studies and feminist studies of science and technology. A pluralistic feministinformed nomadological metatheoretical frame is used as an umbrella to embrace these theoretical approaches. The complexity of the social world and of a museum demand different theories to be applied to different situations. A general map of the phallogocentric museal scripts is drawn, besides which a partial and locally accounted one is juxtaposed that gives shape to the museal imaginary.

Diss. Linköping : Linköpings universitet, 2006

I den här avhandlingen undersöks hur privilegierade representationer av femininitet och maskulinitet tar sig uttryck och konstrueras i samtida museipraktiker med fokus på Nordiska museet i Stockholm. Studien visar hur dessa musealt imaginära representationer samverkar med intersektionella aspekter som klass, etnicitet, nationalitet och sexualitet. Avhandlingen diskuterar också epistemologiska och ontologiska frågor om hur historiska narrativ skapas och hur museala artefakter kan förstås. Huvudargumentet är att de dominerande representationerna skapas med hjälp av en reducerad matris av stereotypa skript för kön, klass, etnicitet, nationalitet såväl som sexualitet, vilket kan ses som uttryck för en fallogocentrisk betydelseekonomi. Denna undersökning av samtida skript på Nordiska museet har använt teoretiska tankegångar och analytiska redskap från de överlappande kunskapsfälten sexual difference, queer- och sexualitetsforskning, genus/könsmaktforskning, kvinnohistorisk forskning, maskulinitetsforskning, postkolonial feministisk forskning, samt feminist studies of science and technology. Ett pluralistisk feministisk nomadologisk metateoretiskt ramverk har skapats för att analysera och försöka förstå det empiriska materialet utifrån de nämnda teorierna. Världen och däribland museernas verksamhet är så komplex och mångfasetterad att många olika genusteoretiska ingångar krävs för att kunna läsa och förstå olika gestaltningar. I avhandlingen ritas en översiktskarta över de fallogocentriska museala skripten upp bredvid vilken en partiellt situerad terrängkarta placeras som kastar ljus över det musealt imaginära.

This study investigates how privileged representations of femininity and masculinity are created in contemporary work at The Swedish National Museum of Cultural History, Nordiska museet, in Stockholm. The thesis shows how these representations closely intersect with the museal imaginaries of class, ethnicity, nationality and sexuality. The study gives rise to ontological questions of how historical narratives are produced and how museal artifacts are apprehended. The main argument is that the dominating representations are created through a reduced matrix of stereotyped scripts for gender, class, ethnicity, nationality and sexuality that can be understood as reflections of a phallogocentric order. This exploration of contemporary scripts at Nordiska museet is performed with analytic tools from the overlapping fields of sexual difference, queer and sexuality studies, gender studies, women’s studies, masculinity studies, post colonial feminist studies and feminist studies of science and technology. A pluralistic feministinformed nomadological metatheoretical frame is used as an umbrella to embrace these theoretical approaches. The complexity of the social world and of a museum demand different theories to be applied to different situations. A general map of the phallogocentric museal scripts is drawn, besides which a partial and locally accounted one is juxtaposed that gives shape to the museal imaginary.

Sammanfattning på engelska med titeln: "Know thyself" : gender, historical construction and representation in a museum of cultural history

Referens

Powered by Koha