Syndetics cover image
Image from Syndetics

Samtal i socialt arbete / Leif Andergren.

By: Material type: TextTextLanguage: Swedish Publication details: 2017 [Borås] [Tremedia i Borås]Edition: Första upplaganDescription: 186 sidor illustrationer 24 cmISBN:
  • 9789198187885
Subject(s): DDC classification:
  • 302.224 23/swe
Other classification:
  • Bra
Contents:
1. Inledning.10 Samtal i socialt arbete.11 Vad boken handlar och inte handlar om.12 Mina inspirationskällor.14 2. Om kommunikation.15 Processkolan.15 Definitioner av kommunikation.16 När man inte talar samman.17 Kodning och tolkning av klientens budskap; kulturbegreppet.19 Det expanderade kulturbegreppet.19 Första intrycket. 21 3. Om samtalet. 23 Det professionella samtalet. 23 4. Om klienten. 29 Sammanhangsmarkering. 30 5. Om samtalsledaren. 31 Samtalsledarens självkännedom. 31 Johari-fönstret. 33 Bernes test. 34 Min livsberättelse. 35 Uppriktig feedback. 36 Samtalsledarens professionalitet. 36 Samtalsledarens kompetens. 37 Den reflekterande praktikern. 37 Talang räcker inte. 38 Grundläggande förutsättningar. 38 Rogers personcentrerade metod. 40 Samtalsledarens val av teori, metod och aktivitet. 42 Samtalsledarens frihet. 46 6. Det professionella samtalets ABC – grundläggande principer som står över olika samtalsmetoder. 47 Fyra tips inför dina första samtal som samtalsledare. 49 Frågor. 50 7. Om samtalsaktiviteter. 56 Olika samtalsaktiviteter. 58 8. Tre samtalsmetoder. 64 Coaching – stödjer klienten att uppnå sina mål. 65 Lösningsfokuserad metod – fokuserar lösningar och inte problem. 73 Motiverande samtal (MI) – ett förhållningssätt och en samtalsmetod som syftar till att underlätta och åstadkomma förändring. 78 9. Samtalspyramiden. 87 Samtalspyramiden har tre nivåer. 88 Samtalspyramidens tio punkter. 90 Välkomnande. 90 Varmprat. 94 Ramar. 105 Syfte. 109 Nuvarande situation. 114 Se mer än vanligt. 123 Önskad situation. 133 Aktivitet. 137 Utvärdering. 140 Avslutning. 141 10. Samtal mellan samtalsledaren Camilla och klienten Stefan. 142 Författarens tankar kring samtalsdialogerna. 143 Samtal mellan Camilla och Stefan – där Stefan har ett gynnsamt förhållningssätt. 144 Samtal 1. 144 Samtal 2. 154 Samtal mellan Camilla och Stefan – där Stefan har ett ogynnsamt förhållningssätt. 169 Samtal 3. 169 Reflektion
över samtalen mellan Camilla och Stefan. 174 Avslutningsord. 176 Källförteckning. 177 Sakregister. 180
Holdings
Item type Current library Collection Call number Status Date due Barcode Item holds
Bok Almedalsbiblioteket Vuxen Ohf Available 80060620083
Total holds: 0

1. Inledning.10 Samtal i socialt arbete.11 Vad boken handlar och inte handlar om.12 Mina inspirationskällor.14 2. Om kommunikation.15 Processkolan.15 Definitioner av kommunikation.16 När man inte talar samman.17 Kodning och tolkning av klientens budskap; kulturbegreppet.19 Det expanderade kulturbegreppet.19 Första intrycket. 21 3. Om samtalet. 23 Det professionella samtalet. 23 4. Om klienten. 29 Sammanhangsmarkering. 30 5. Om samtalsledaren. 31 Samtalsledarens självkännedom. 31 Johari-fönstret. 33 Bernes test. 34 Min livsberättelse. 35 Uppriktig feedback. 36 Samtalsledarens professionalitet. 36 Samtalsledarens kompetens. 37 Den reflekterande praktikern. 37 Talang räcker inte. 38 Grundläggande förutsättningar. 38 Rogers personcentrerade metod. 40 Samtalsledarens val av teori, metod och aktivitet. 42 Samtalsledarens frihet. 46 6. Det professionella samtalets ABC – grundläggande principer som står över olika samtalsmetoder. 47 Fyra tips inför dina första samtal som samtalsledare. 49 Frågor. 50 7. Om samtalsaktiviteter. 56 Olika samtalsaktiviteter. 58 8. Tre samtalsmetoder. 64 Coaching – stödjer klienten att uppnå sina mål. 65 Lösningsfokuserad metod – fokuserar lösningar och inte problem. 73 Motiverande samtal (MI) – ett förhållningssätt och en samtalsmetod som syftar till att underlätta och åstadkomma förändring. 78 9. Samtalspyramiden. 87 Samtalspyramiden har tre nivåer. 88 Samtalspyramidens tio punkter. 90 Välkomnande. 90 Varmprat. 94 Ramar. 105 Syfte. 109 Nuvarande situation. 114 Se mer än vanligt. 123 Önskad situation. 133 Aktivitet. 137 Utvärdering. 140 Avslutning. 141 10. Samtal mellan samtalsledaren Camilla och klienten Stefan. 142 Författarens tankar kring samtalsdialogerna. 143 Samtal mellan Camilla och Stefan – där Stefan har ett gynnsamt förhållningssätt. 144 Samtal 1. 144 Samtal 2. 154 Samtal mellan Camilla och Stefan – där Stefan har ett ogynnsamt förhållningssätt. 169 Samtal 3. 169 Reflektion

över samtalen mellan Camilla och Stefan. 174 Avslutningsord. 176 Källförteckning. 177 Sakregister. 180

Andergren

Powered by Koha