Skolagans historia och pedagogik : sedlighetsfostran, disciplinering och våldsbruk i den tidigmoderna skolan, 1560-1820 / Björn Norlin.
Material type: TextLanguage: Swedish Series: Umeå Studies in History and Education ; 24Publisher: Lund : Nordic Academic Press, [2021]Manufacturer: Falun : ScandBook, 2021Description: 267 sidor illustrationer 23 cmContent type:- text
- unmediated
- volume
- 9789188909886
- 371.54209485 23/swe
- Eaaf:kc.4
- Em-c:k.4
- Vnama:kc.4
Item type | Current library | Collection | Call number | Status | Date due | Barcode | Item holds | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bok | Almedalsbiblioteket | Vuxen | Eaa | Available | 56751660008 | |||
Bok | Hemse bibliotek | Vuxen | Eaa | Available | 56751660010 | |||
Bok | Roma bibliotek | Vuxen | Eaa | Available | 56751660009 | |||
Bok | Slite bibliotek | Vuxen | Eaa | Available | 56751660011 |
Total holds: 0
Björn Norlin redogör för styrningen av den tidigmoderna skolans vardag och belyser hur social och sedlig fostran, ordningsfrågor och våldsbruk utgjorde centrala delar av skolans uppdrag samt hur skolagan knöt an till ett pedagogiskt och didaktiskt tänkande. Boken ger en grundlig historisk tillbakablick och perspektiv på ordningsdebatten kring dagens skola.