Syndetics cover image
Image from Syndetics

En bok om synligt och osynligt grupptryck : och att arbeta med olika metoder i barn- och ungdomsgrupper / av Sanna Mohr och Sannie Wedberg.

By: Contributor(s): Material type: TextTextPublication details: [Stockholm] : Alltid förlag, [2019].Description: 136 sidor ; 24 cmISBN:
  • 978-91-984121-5-4
Subject(s): DDC classification:
  • 155.4 23/swe
Other classification:
  • Oaa
  • Dofa
  • Eaad
Summary: Det synliga och osynliga grupptrycket går många gånger in i varandra och det sociala trycket är stort för barn och unga. När är det bra att passa in? När är det bra att säga ifrån? Vad kan du förlora? Vilken roll spelar jag i gruppen? Vad kan jag göra? De har mycket att förhålla sig till. När författarna nu sätter själva gruppfenomenet i blickfånget vill de medvetandegöra barn och unga om vad som är positivt och vad som är negativt. Genom att ge kunskap, perspektiv och synliggöra konsekvenser bidrar det till att lättare förstå och hantera olika situationer. När barn och unga får träna på att hitta lösningar får de verktyg till att göra medvetna val och att skydda sig själv och andra. I de olika kapitlen delar författarna med sig av sina erfarenheter och går igenom metod och upplägg med förslag på olika övningar. Innehållet börjar med inledningsövningar, diskussions- och värderingsövningar, dilemmaövningar, dramaövningar, självstärkande övningar, att samtala och avslutas med avslutningsövningar. De täcker upp ett brett spektrum i hur du kan arbeta aktivt på flera nivåer och är framtagna och utarbetade med hänsyn till olika gruppers mognad. Materialet passar därför en bred åldersgrupp där pedagogen använder de delar som deras grupp klarar av och behöver.
Holdings
Item type Current library Collection Call number Status Date due Barcode Item holds
Bok Gråbobiblioteket Vuxen Oaa Available 55816640050
Total holds: 0

Det synliga och osynliga grupptrycket går många gånger in i varandra och det sociala trycket är stort för barn och unga. När är det bra att passa in? När är det bra att säga ifrån? Vad kan du förlora? Vilken roll spelar jag i gruppen? Vad kan jag göra? De har mycket att förhålla sig till. När författarna nu sätter själva gruppfenomenet i blickfånget vill de medvetandegöra barn och unga om vad som är positivt och vad som är negativt. Genom att ge kunskap, perspektiv och synliggöra konsekvenser bidrar det till att lättare förstå och hantera olika situationer. När barn och unga får träna på att hitta lösningar får de verktyg till att göra medvetna val och att skydda sig själv och andra. I de olika kapitlen delar författarna med sig av sina erfarenheter och går igenom metod och upplägg med förslag på olika övningar. Innehållet börjar med inledningsövningar, diskussions- och värderingsövningar, dilemmaövningar, dramaövningar, självstärkande övningar, att samtala och avslutas med avslutningsövningar. De täcker upp ett brett spektrum i hur du kan arbeta aktivt på flera nivåer och är framtagna och utarbetade med hänsyn till olika gruppers mognad. Materialet passar därför en bred åldersgrupp där pedagogen använder de delar som deras grupp klarar av och behöver.

Powered by Koha